Carregant...

L'ASSOCIACIÓ

Carrossaire i Comparsaire: Artesà/na ocasional i voluntariós que basteix les carrosses i/o les comparses carnavalesques que desfilen durant les Festes de Primavera de Palafrugell.

L'Associació de Colles de Festes de Primavera és l'agrupació que aglutina totes les colles de Palafrugell participants al Carroussel Costa Brava. Les finalitats de l'associació són les de tramitar les necessitats de les diferents colles, tractar les diferents qüestions i problemes que afecten les colles, vetllar pels seus interessos, millorar el Carroussel Costa Brava de Palafrugell, esdevenir d'interlocutor entre les colles i amb l'Ajuntament de Palafrugell i organitzar altres activitats d'interès pels integrants. Per altra banda, l'Associació té com a objectiu reivindicar la figura del Carrossaire i Comparsaire com a peça molt important del desenvolupament artístic de Palafrugell dels darrers 100 anys.

A Palafrugell fem carrosses des d'abans d'entrar al segle XX. Passada la Primera Guerra Mundial a Palafrugell ja es celebrava el millor carnaval de la comarca que atreia una gentada d'arreu que assitien als balls multitudinaris al Fraternal i al Mercantil, a la lectura de testaments satírics i a la desfilades de carrosses que anaven des del carrer Pi i Margall fins al carrer de Cavallers, passant per plaça Nova i fent unes quantes voltes per l'antiga muralla. Durant l'època franquista per immorals, els carnavals van ser prohibits. Però, la gent del poble lluny de claudicar va organitzar els anomenats bailes regionales, que eren festes de carnaval encobertes i l'activitat carrossaire va quedar paralitzada. El 1963 es volgueren reprendre les festes de carnaval tal com havien estat anys enrere, però per la negativa del governador civil es va proposar que el carnaval s'ajornés fins a l'abril, durant la Pasqua de Resurrecció, i que se li canviés el nom per Fiestas de Primavera que s'ha mantingut fins avui en dia.

És evident que el carnaval a Palafrugell l'hem viscut sempre i les carrosses han anat lligades en aquesta festa des dels seus inicis. El diari palafrugellenc La Crònica de 2 de març de 1906, en un dels seus articles, definia cada una de les set carrosses participants en el segon dia del Carnaval de Palafrugell. Rere aquestes carrosses sempre hi ha hagut un grup de carrossaires que les han dissenyat i construir amb els mitjans que disposaven. Així doncs, la figura del Carrossaire i Comparssaire al nostre poble té més de 113 anys de vida i és fonamental per entendre les festes carnavalesques de Palafrugell i el seu moviment artístic. Tant és així que al 2020 la Generalitat de Catalunya ha declarat el Carroussel Costa Brava Element Festiu Tradicional d'Interès Nacional.

L'Associació de Colles de Festes de Primavera és l'antecessor de diferents agrupacions que han aparegut al llarg de la història de les Festes de Primavera. L'any 1974 els carrossaires palafrugellencs ja es van agrupar amb l'anomenada «Agrupación de Dirigentes de Carrozas». L'any 2002 es refunda l'associació de Carrossaires que estava formada per les colles que construïen les carrosses del carroussel i formarien l'anomenada Associació de Carrossaires. Finalment, l'any 2019 es van modificar els estatuts i el nom de l'associació (per Associació de Colles de Festes de Primavera), per tal que en poguessin formar part les colles comparsaires locals.

Casa nostra i el lloc on ens podeu trobar és la NAU DE CARROSSAIRES, situada al costat de l'antic escorxador, però actualment disposem de dues naus més per tal d'enquibir totes les colles locals.

Des de l'Associació i del col·lectiu carrossaire i comparsaire volem fer una crida a tothom a fer millors i més grans les Festes de Primavera i a mantenir aquest patrimoni tradicional d'interès nacional.

Visca les Festes de Primavera!